onsdag 7 april 2010

Vulgärt

Jag stod och drack kaffe på jobbet idag, ute i fikarummet. Det händer aldrig nu för tiden. Det blir oftast en kaffe on the go till mötet eller till skrivbordet. Men det var så lugnt och skönt där ute att jag stannade kvar och råkade slänga ett öga på tidningarna. Det serveras dagligen SvD, DN och Dagens Industri i våra fikarum.

Den tidning som var närmast var SvD och en speciell rubrik fångade mitt intresse. Inkasso med stil i krisens Spanien. Artikeln handlar alltså om El cobrador del frac i Barcelona, som är ett företag som jobbar med inkasso. Det företaget gör är att de köper upp skulder och lägger sedan all sin kraft på att driva in dem -genom skam. Som det står i SvD. Indrivarna klär sig bland annat i frack när de beger sig ut på indrivningskampanjer. Metoden är särskilt effektiv där lagen går bet, som chefen för Barcelona-kontoret säger.

I papperstidningen nämner man även det lila kuvertet som Beatrice Ask presenterade för ett tag sedan. Som i någon form av jämförelse. Jag kan tycka att jämförelsen är lite dålig, men okej då. Man blir rejält utpekad i båda fallen. Jag är inte superinsatt i någon av dessa ämnen egentligen och det lila kuvertet kanske inte var jättesmart, men att driva in inkasso med hjälp av skamliga medel känns rent vulgärt.

Inga kommentarer: