tisdag 28 augusti 2012

Testa något nytt när du ska iväg på resa

Idag har en ny tjänst kommit till världen. Tripbirds. Eller, en ny version av Tripbirds.

Nu kan du boka hotell med hjälp av vänner på Facebook och Instragram. När man väljer en stad, någonstans i världen, som man vill eller ska besöka får man upp en lista med lite olika hotell. Sen kan man jämföra de hotell i listan som man tycker verkar intressanta genom att klicka på dessa hotell. Det som jämförs är bland annat de vanliga sakerna som man kan förvänta sig av hotell. Finns wifi, serveras frukostbuffe, bar, egen restaurang osv... Men det bästa med tjänsten är att man kan se Instagrambilder från hotellet (förutsatt att någon tagit bilder med Instragram och taggat hotellet). Mucho bra tycker jag!

De där bilderna som finns på hotellens egna hemsidor tycker jag personligen sällan stämmer. Det är nyrenoverade, superfräscha rum och man får bara se den fina utsikten. När man checkat in är rummet lite lätt sunkigt och utanför fönstret ser man än det ena, än det andra. Men inte det som var på hemsidans bilder. Verkligheten mina vänner, den vill jag se!

Utöver Instragram kan man även se om det finns några Facebook-kompisar som gillar hotellet. Det tycker jag är bra. För jag har lättare att relatera till en Facebook-kompis utlåtande än någon okänd person på exempelvis tripadvisor. Den okända personen och jag har kanske inget gemensamt alls. Så det är inte så konstigt om vi har helt olika upplevelser av ett hotell. Men en Facebook-kompis vet jag i alla fall lite om och om den personen gillar frukosten kan jag kanske också ana att jag kommer att gilla den frullen.

In och prova tjänsten vet jag! Jag har snart rest till massor av städer världen över...

Inga kommentarer: