måndag 22 oktober 2012

Hallå där, ni som vet!

Jag har varit mamma i ett halvår snart. Det betyder många saker, bland annat att barnet behöver äta mat och inte bara ammas. Som jag ser fram emot det!!

Vi har, i ca 3-4 veckor, gett smakportioner på en tesked eller några teskedar. Barnet har grimaserat men svalt. Inget har kommit ut för att hon spottat medvetet. Bara när konsistensen varit konstig har det åkt ut.

Men HUR vet vi att hon är redo för en hel portion? Igår åt hon nog ungefär en hel potatis i puréform tillsammans med smör. Jag är orolig att hennes mage inte ska palla..? Efter potatisen gjorde vi ordning henne för natten och sedan ammade jag henne innan hon somnade.

Hon har länge sovit 20-08, med amning kl 05-ish. Men i natt, då vaknade hon med buller och bång kl 01.46. Fick tillslut amma henne. Somnade om till 06.30. Fick så lov att amma igen.

Var det där potatisens fel?

Hur gör man när man vill sluta amma och få ett fortsatt glatt barn som sover mycket om nätterna?? Vilka mål har ni börjat med att fasa ut och hur har ni gått till väga?

/Hon med huvudvärk, bihålevärk och sömnproblem.

4 kommentarer:

Miriam sa...

Jag har börjat med det som blir "mellanmål" sen. Elia knäckte nästan en hel banan och då slutade jag amma vid det tillfället. Sparade morgonamningen till sist. När jag väl började ge något annat så gick det undan. Det var ganska bökigt att båda ge lite vanlig mat och amma typ vid lunch, så därför körde jag på och tog bort amningen. Dock med viss nedtrappning så brösten hinner med. Här har barnen ätit havregrynsgröt morgon och kväll. Dom sover gott ganska ofta. När dom blev lite äldre slutade vi ge gröt på kvällen. Vår upplevelse är att dom somnade bättre om dom inte behövde ha massa i magen att bearbeta. Fast det är väl olika. Tänk vad fort det går! Helt plötsligt äter dom samma mat som vi! Eller vi serverar samma mat som till oss, sen om dom äter är en annan fråga:)

Omentjej sa...

Hm, man glömmer verkligen fort!
Men vi började nog med lunchen och efter någon/några skedar i början gick vi nog ganska snabbt över till att hon fick äta sig nöjd. De säger ju ifrån när de fått nog. :)

Jag ammade länge och det räckte bra länge med lunch + gröt morgon & kväll. Nu, när hon är 15 mån, äter hon frukost, lunch, ett mellanmål på em, middag (ibland vill hon inget ha) och sen välling på kvällen.

S sa...

Miriam: Jag är också inne på gröt. Du gjorde alltså egen vanlig, havregrynsgröt?! Jag har för mig att det var för lite järn eller nåt sånt i det. Men det kanske är Sempers egna påhitt!?

Jag är bara såå redo att sluta amma känner jag... Men den där potatisen gjorde det jobbigt för oss. :S

Omentjej: Det är just övergången från någon/några skedar till ett helt mål som jag tycker är svårast. Potatismålet verkade inte så bra på hennes mage. Så då kanske vi var för snabba att försöka ge henne ett helt mål mat? Men vi lyssnade på henne och hon åt. Gladeligen!! Men natten efteråt...hujedamig.

Jag är redo att sluta amma. Eller i alla fall dra ner på det rejält!

Miriam sa...

Ja, vi har kokat vanlig havregrynsgröt! I början mixade vi havregrynen så det blev som ett mjöl. Vi hade ofta en klick plommonpuré i gröten. Gröten var så klart osaltad. Jag vet att köpegröt är berikad med vissa saker. En av sköterskorna på BVC tyckte att det inte spelade nån roll om man tänker på att äta en allsidig kost i övrigt. Man kan ju få i sig järn och vad det nu är, av annan mat också. Exempelvis älgkött(som vi äter en hel del här) är ju det järnrikaste köttet om jag fattat rätt. Jag tyckte boken "Andra mosboken" var en bra inspirationskälla om man vill laga maten själv.