torsdag 20 september 2012

Taxichaffisar

Idag läste jag en artikel på Aftonbladet om Arga Snickaren. Tydligen har han bott på gatan i 10 dagar, som hemlös. Han tipsar om hur man bör bemöta hemlösa och ett tips är att vi bör ta oss tid att prata med hemlösa eftersom många har enormt  intressanta berättelser. Det tror jag med! Att många har intressanta berättelser. Men hur gör man?

Några andra här i världen som jag tror har många intressanta berättelser är utländska taxichaufförer. I lördags var vi på bröllop i Uppsala och åkte taxi från festlokalen in till stan. Hur det nu kom sig så berättade mannen för oss att han läste juridik. Han hade sitt sista seminarium den här veckan. Opponering på hans uppsats. Han var alltså färdig. Omöjligt för mig att sia om hans ålder, men säg 40+ år. Han var från Kurdistan och hans livshistoria var verkligen intressant. Tyvärr var resan alldeles för kort... Men hans familj var nu tillbaka i Kurdistan och han skulle bara avsluta sina studier, sedan skulle även han återvända till sitt hemland och återförenas med familjen. Öppna egen advokatfirma och engagera sig i samhällsfrågor. Rättvisor.

Anledningen till att han kom till Sverige var att han jobbade för Human Rights Watch i Kurdistan och då blev det "hett om öronen" som han sa. Så hett att han fick han fly landet.

Först tyckte jag att det var synd att vi inte fick ta del av hans kunskaper här i Sverige, men samtidigt så tror jag att Kurdistan är i behov av en man som honom. Otroligt trevlig, smart och ödmjuk.

Vi borde helt enkelt ta oss tid och prata med utländska taxichaffisar. Det är säkert flera av dom som har intressanta livshistorier att berätta för oss.

Inga kommentarer: