torsdag 29 juli 2010

Jag är svag och hård

Nyhetmorgon på TV4 är jag svag för. Speciellt när det inte är sommarvikarier. Eller nu var jag lite för politiskt korrekt. Jag gillar nyhetsmorgon när det inte är sommarvikarier, helst ska det vara Jenny och Steffo eller Tilde som programleder.

Nu har jag inte sett så många nyhetsmorgon under semestern, som snart pågått i två veckor, men jag har hunnit notera Annika Jankell som sommarvikarie tillsammans med Zanyar Adami. Annika sköter sig bra i mina ögon. Inte som de ovan nämnda, men bra! Zanyar däremot är en katastrof. Han ställer konstiga frågor, avbryter, försöker alldeles för mycket. Det verkar som att han har ett spår i huvudet med noga uttänkta frågor eller fraser att säga. När verkligheten inte stämmer ihop med Zanyar's uttänkta ord och fraser blir det så konstigt när han inte kan vara flexibel och anpassa sig till verkligheten. Tycker jag. Kanske för att han är van med skrivande journalistik?

Jag ska inte säga att han inte kan bli bättre, jag tror på coachning. Ge honom en coach och han är med i matchen! Alla är vi nybörjare.

Ett exempel var idag när Åke Axelsson var där som sommargäst och berättade om sina tankar kring möbelformgivning och främst sin passion för stolar. Zanyar förstörde nästan hela intervjun, men som som tur var fanns Annika där och kunde rädda situationen emellanåt. Jag hade gärna sett Åke bli intervjuad av Jenny och Steffo, alternativt av bara Annika...

Men den gladaste nyheten under morgonen var nog ändå att Lasse Bengtsson slutar! (Frågan är bara vem som tar över på lördagsmorgonen?). Nu slipper vi stela och tråkiga Lasse i rutan, helt spontanlös och värdelös på att intervjua. Det roligaste var ändå när Annika och Zanyar intervjuade Lasse kring hans nya arbete som informationssamordnare för Svenska Afghanistankommittén i Kabul. Karln lös upp som solen vi saknar idag!! Det gick inte att stoppa honom. Han var helt sanslöst intressant att lyssna på under de tre minuter han fick. Jätteroligt att se!

Ja, det var min recension av TV4 Nyhetsmorgon för idag. Jag är svag och hård.

2 kommentarer:

Philip sa...

Hård i alla fall!

S sa...

Philip: Ja, alltid.