torsdag 4 augusti 2011

Något gick nog bara fel i uppmaningen, eller?

Afrika svälter och det har varit väldigt uppmärksammat i media sista tiden. Många stora bloggare har även bloggat om det och uppmanat deras läsare att skänka pengar. Det är en stor och viktig fråga och jag tycker verkligen att vi alla ska hjälpa till, vi som har drickdugligt vatten i toaletterna som vi spolar bort. Vi som har saker i överflöd. Inget snack om saken.

Jag fick däremot en befäng facebookinbjudan igår:


"Ät inget mat på söndag - ge pengarna till svältkatastrofen"

Vänner,

Afrikas horn upplever den värsta torkan på 60 år. Svältkatastrofen är total. Jag föreslår en lika delar symbolisk som praktisk handling.

Skippa söndagsmiddagen nu på söndag och ge pengarna för din mat till svältkatastofen istället. Eller skippa söndagsfikat. Eller ät ingenting på hela dagen, och ge bort alla pengarna som skulle gått till din mat.

FN har bett om 1 miljard dollar, vi kan bidra till den miljarden.


Jag tror hoppas att något blev fel. Kan man verkligen mena att jag hjälper Afrika genom att inte äta under en dag? Att jag går hungrig hjälper ju inte Afrika. Om det är för att jag ska få mer förståelse för vad de i Afrika går igenom så tror jag inte att det hjälper att jag går omkring hungrig en dag. Förslaget att man ska ge bort alla pengar som skulle gå till din söndagsmat kanske kan omformuleras? Man kanske lika gärna kan räkna ihop summan av det man ätit under en dag och ge samma summa till Afrika istället? Jag vet inte? Jag vet bara att jag har skänkt några kronor som känns futtiga, men jag hoppas att de förvaltas väl.

2 kommentarer:

Miriam sa...

Jag vet inte heller riktigt.

S sa...

Miriam: Nä...konstigt var det där.