onsdag 1 september 2010

Vända andra kinden till?

Det här är ju så svårt. Hagamannen har blivit misshandlad på Norrtäljeanstalten. För några år sedan och således även innan misshandeln har han även blivit utsatt för andra trakasserier, exempelvis har dom kissat i hans säng enligt artikeln som går att läsa på Aftonbladet. Fruktansvärda handlingar. Hur kan man kissa i någons säng? Det är ju stört.

Men Hagamannen är ju också störd. Han gjorde att jag fick bryta mitt vanliga mönster och tänka till en och sju gånger innan jag cyklade hem ensam om nätterna. Speciellt under den tid som jag bodde på stadsdelen Haga, i Umeå. Han förstörde speciellt några specifika tjejer och kvinnors liv. För alltid. Men vi var många som blev påverkade av hans framfart.

Så om Hagamannen mer eller mindre dödade alla sina offer, om än inte bokstavligt, så är ju lite eller mycket kiss i sängen just ingenting i jämförelse. Men det borde inte göra den handlingen mer okej.

Det är det som är så svårt. Ska jag ens orka bry mig om vad som händer med honom? Nä, jag tror inte det. Men samtidigt känner jag för att säga åt någon annan på den där anstalten att ge honom en till fläskläpp och kanske även bajsa i hans säng nästa gång. Varför inte, liksom?

2 kommentarer:

Världen enligt J. sa...

Ja, det är fruktansvärt svårt att vara neutral, logisk eller rättvis när det kommer till Hagamannen. Kanske just för att han påverkade folks, och främst kvinnors, vardag så påtagligt i Umeå. Varje gång jag cyklar förbi bakom naturvetarhusen så tänker jag på ett av hans mycket brutala överfall. Likaså när jag åker förbi brofästet för det sista fullbordade fallet. Den sista tiden innan han blev gripen, det vill säga efter bro-fallet, så cyklade eller gick jag inte själv på kvällarna. Jag tog bilden vart jag än skulle. Det är sjukt begränsande.

Men samtidigt...vi lever ju i en modern rättsstat där det inte är öga för öga som gäller. Svårt!

S sa...

J: Jag bodde på tre minuters gångavstånd till det som visade sig vara Hagamannens arbetsplats. Jag har cyklat och gått så otroligt många nätter där i området att jag kanske bara ska vara glad att inget hänt mig under dessa tillfällen jag tagit mig till mitt hem. Vilket borde vara en självklarhet. Alla ska väl kunna ta sig hem utan överfall liksom.

Det är ju också bra att vi bor i en modern rättsstat, men ibland vill man verkligen göra undantag...