onsdag 13 oktober 2010

Jag förstår som vanligt ingenting

Idag blev det världens hysteri kring ett inlägg som Underbaraclara skrev, där hon kritiserade det svenska samhället. Sverige kan ta sig i röven skrev hon till och med!

Inlägget handlade om de senaste överfallen i Örebro jämfört med "vanliga" överfall och det ansvar samhället (i inlägget skriver hon Polisen...men?) lägger på kvinnorna vs. männen. Enligt Clara lägger man inget ansvar på männen. Istället är det kvinnorna som får ta ansvaret genom att inte gå hem själva, i fel kläder och absolut inte onykter. Helst borde alla vi kvinnor vara hemma om kvällarna. Vilket är helt orättvist såklart.

Som vanligt förstår jag ingenting. Jag känner inte igen mig i det där inlägget alls. Jag är absolut på min vakt när jag är ute själv sent om kvällarna och jag avstår gärna att gå ut om jag inte behöver. Det är jättehemskt att jag ska behöva vara rädd när jag är ute, såklart. Men så är det och jag tror inte att man kan ändra på den delen av samhället faktiskt. Förbättra går säkert, men även om man satsar på att dubblera antalet poliser ute på gatorna så kommer jag att vara på platser där jag är ensam och då blir på min vakt.

Däremot tänker jag aldrig att jag inte kan ta på mig vissa av kläder för att det skulle utgöra en större risk för överfall. Jag skulle heller aldrig tänka tanken att om jag blev överfallen var det för att jag hade på mig just det där klädesplagget jag tidigare valde. Under Hagamannens tid fick man rådet att inte gå ut i onödan, ensam. Jag tog det rådet på allvar, jag var mer försiktig än innan. Men hade han hoppat på mig hade jag inte skuldbelagt mig själv för att jag inte tog rådet på tillräckligt stort allvar. För man måste ju gå ut ibland. Hotbilden var då, precis som i Örebro, riktad mot kvinnor. Våldsmannen var ute efter att skada kvinnor, så det klart att man då går ut och uppmanar oss med kvinnligt kön att vara lite extra försiktiga. Att vända det till någon form av könsdiskriminering förstår jag inte. Tänk om Polisen inte hade gjort det, vilket ramaskri!

Många gånger tror jag att vi tjejer gör oss själva till större offer än vad vi är. Vi gör jämställdhetsdebatten större än den någonsin behövt bli genom att blanda in konstiga saker i debatten.

Ibland tror jag att jag är feminist, men när jag läser sånt här känner jag att egentligen är jag är nog bara jag.

6 kommentarer:

Omentjej sa...

Jag gillar Clara jättemycket men ibland går hon för långt. Jag tycker som du.

Miriam sa...

Bra skrivet S!

S sa...

Omentjej: Jag tycker också om henne! Men inte alla idéer.

Miriam: Tack!

Alex sa...

Hej S!
Då och då skriver du här och i kommentarsfält att vi blandar in fel saker i jämställdhetsdebatten. Kanske har du redan skrivit ett blogginlägg om det men jag skulle väldigt gärna vilja veta vad du tycker att debatten egentligen ska handla om! Det vore väldigt intressant att läsa, om du har tid vill säga!
/AMO

S sa...

A.M.O: Det ska jag verkligen försöka göra!

Alex sa...

Cool! Det ser jag fram emot!