måndag 21 november 2011

Död åt DocMorris


Idag har jag varit allt annat än trevlig på ett DocMorris-apotek. Jag är inte den som brukar bli arg och förbannad och meddela detta till personalen på ett apotek eller vilken affär som helst. Jag är rätt bra på att bita ihop, förstå att personalen inte är de som man bör skylla på och gå vidare i livet.

Men idag höll jag inte masken och valde att inte hålla tyst. Jag lovar också att jag aldrig mer ska sätta min fot på DocMorris. Ren principsak. Ni får tycka att jag är en tönt som överreagerar, men jag tänker ändå inte sätta min fot där.

I helgen dog ju mitt öga en smula och liknade ungefär ett russin i en lussekatt. Ett intryckt russin, inte en sådan historia där russinet håller på att rulla av lussekatten och med nöd och näppe fastnat i äggpenslingen. För att få hjälp med detta öga gick jag under mitt arbetsmaraton till apoteket för att få hjälp. Hittade salvan här uppe till vänster som ska vara bra vid bland annat ögoninflammation. Svullnaden fick dock tjejen på apoteket att tveka i frågan om det verkligen var inflammation, det kunde kanske vara något annat. Men hon tyckte absolut att jag kunde använda Noviform, för den är antibakteriell och oavsett om det var inflammation eller ej så skulle den fungera bra. Trodde hon. Hon frågade också hur det kändes i ögat, om jag hade ont, om det kliade och så vidare. Jag berättade att det kändes ungefär som när jag har pollenallergi av den värre sorten, förutom att det inte kliar så mycket. Men jag känner att ögat är irriterat. Hon på apoteket tyckte att jag borde gå till läkaren om det inte blev bättre, men då var det redan bättre.

Tillbaka på jobbet börjar en av mina kollegor prata om en salva han fått för kanske tio år sedan, mot ögoninflammation. Den innehöll fårull och han är allergisk mot pälsdjur. Hans öga blev således tio resor värre. Tittade på min förpackning och visst innehöll den något med ull. Ullfett. Efter det började jag googla det där och precis just det där hade fler än han upplevt och jag är pälsdjursallergiker. Som tur var hade jag inte hunnit stoppa in den där salvan i ögat och jag skulle aldrig våga chansa. När pälsdjursrester sätter sig i ögat är det kört! Med tanke på hur det såg ut redan innan jag hade hunnit stoppa salvan i ögat kändes den inte som ett bra alternativ.

Idag gick jag till DocMorris och ville lämna tillbaka salvan. Hade inte ens öppnat förpackningen. Men salvan räknas som läkemedel och läkemedel kan man tydligen inte göra återköp på med argumentet att DocMorris måste bränna alla läkemedel som lämnas in. För man kan inte garantera kvaliteten efter att det lämnat butiken. Så där står jag, pälsdjursallergikern, med en salva för 93 kr, innehållandes ullfett och får inte lämna tillbaka skiten. Jag struntar ju verkligen i om dom måste bränna salvan, jag vill bara inte ha den och tycker att jag borde få lämna tillbaka den. Jag anser att personalen på ett apotek är rådgivande och deras jobb är att hjälpa mig och jag har varit väldigt tydlig med att jag är en sådan som har allergier. Jag tycker att personalen borde vara skyldiga att meddela oss att man kan reagera negativt på salvan eftersom den innehåller ullfett som tydligen kan orsaka värre ögon än man är ute efter när man köper den. Speciellt eftersom hon jag pratade med inte ens blev förvånad när jag sade att jag ville lämna tillbaka den eftersom den innehåller ullfett och jag är pälsdjursallergiker. Alltså förstod hon direkt sambandet.

Dessvärre svarar hon att innehållet måste kunden ha koll på själv. Det är nämligen inte ovanligt att man har ullfett i salvor som ska vara lite tjockare. Där tycker jag precis tvärt om. Det är allt annat än ovanligt med pälsdjursallergi, så om det är vanligt med ullfett i salvor som man kan reagera negativt på borde deras jobb vara att informera om det.

Tillslut stod jag mest i kassan och skapade en otrevlig stämning i butiken utan att säga någonting. De tre kassörskorna var helt tafatta! Jag lämnade apoteket tokarg för att inte säga förbannad. Jag ska som sagt aldrig mer besöka ett DocMorris-apotek och jag har hittills inte träffat någon som inte håller med mig i frågan. Man får så klart tycka annat, men jag står fast vid att apotekspersonalen måste ställa rätt frågor till mig för att kunna ge mig rätt hjälp. Det kan inte vara upp till varje kund att ha koll på innehållsförteckningen på alla läkemedel som finns på ett apotek.

Död åt DocMorris.

4 kommentarer:

F. Timeus sa...

Bra. Skandal. Tur att det inte finns nåt Doc Morris i vår stad så de slipper bli bojkottade här också. För det hade de blivit.

S sa...

F. Timeus: Kom då också ihåg att DocMorris finns i fler städer så om du är i en annan stad, så gäller samma regler!

Skönt med brett stöd! Tack.

Anonym sa...

Enligt läkemedelsverket kan man som pälsdjursallergiker använda Noviform utan problem. Skillnad om du skulle va allergisk mot just ullfett (lanolin). En helt annan historia. Din kompis kan lika väl ha varit allergisk mot den aktiva substansen. Så man ska inte dra för snabba slutsatser. Tänk på det!

Anonym sa...

Du hade garanterat fått samma råd på vilket apotek som helst.