fredag 25 november 2011

Nästan i mål

Idag från ungefär kl 11 har jag hunnit adventspynta (inklusive gardinbyten), handla inför en middag imorgon, läsa lite i Morgan Allings bok Kriget är slut, vika tvätt, plocka ur och i diskmaskinen, diska sånt som inte bör åka in i maskinen, röja prylar som legat framme och samlat damm huuur länge som helst, dammtorka och baka lussebullar.

Om jag läser det ovan är jag inte imponerad av vad jag hunnit, mer irriterad över att ryggen pajjade, att jag inte hann förbereda mer inför morgondagens middag, inte hann dammsuga och torka golven och fålla ett par gardiner till kontoret.

Tanken här om dagen var att det här skulle vara min lediga, mysiga dag utan så mycket krav. Men jag funkar inte så. Jag vill ha saker gjorda och dom görs inte av sig själv. När ska jag lära mig att inte bli besviken på allt jag inte hunnit och istället bli glad för det jag hann? När kan jag sluta må dåligt över att det är rörigt och skitigt? När kan jag börja veckostäda och verkligen göra det så att det inte blir ett kaos som tär på alla mina sinnen? Jag blir snart galen.

Jag kommer inte i mål idag. Jag kan inte dammsuga nu, min rygg är typ av. Har antagligen hostat för mycket de senaste veckorna så att den redan var lite förstörd innan idag. Plus att jag sprungit, stått, suttit, gått och klivit på stegar under dagen som gjort det hela hundra gånger värre. Får gå i mål en annan dag. Multisportare håller väl på med deras tävlingar i flera dagar ibland?

Nu blir det julmust och På spåret. För det är jag värd.

Inga kommentarer: