söndag 29 januari 2012

Det här med att känna efter

I helgen har vi haft besök av en kompis. Vi har dock inte hängt dygnet runt, utan lite mer sporadiskt sedan konserten i Torsdags.

I natt har jag dock umgåtts med besöket på ofrivillig basis. Genom att hålla mig vaken och lyssna på när han kräks. I omgångar. Det spelade ingen större roll hur hårt jag höll för öronen, ljudet åkte igenom.

Idag när vi skulle äta frukost lyckades han dock peta ner ett par hårdbrödmackor med minimalt med pålägg och en kopp te. Vilket kanske tyder på att han inte hade värsta sortens magsjuka..? Jag har sanerat toaletten efter hans hemgång och jag tvättar hans sängkläder och badlakan idag i varma grader. Jag vill inte drabbas av åkomman. Det är det värsta som finns -magsjuka.

Däremot kan jag inte sluta att känna efter om jag inte mår lite dåligt och jag känner att jag inte mår tip top. Jag mår illa. Men samtidigt är jag lite hungrig och äter en macka här och lite godis där och älggryta hos svärmor utan problem. Men sen börjar jag tänka och helt plötsligt känner jag att jag inte mår så bra.

Förvånar mig inte om jag åker dit på skiten i natt. Men om man kan trösta sig med något så är det att det i alla fall är många gånger bättre att åka på skiten hemma hos sig själv än hos någon man besöker. För det är inte skoj. Det har jag gjort och det vill jag inte vara med om igen. Någonsin. Men helst av allt skulle jag inte vilja ha magsjuka någonsin igen heller. Om jag fick välja.

Jag måste helt enkelt sluta att känna efter. Antar jag. För det blir inte bättre av det. Det kan jag lova.

3 kommentarer:

Miriam sa...

Jag kan känna mig magsjuk bara av att läsa ett sådant här inlägg. Usch och fy och blä. Hoppas ni klarar er!

F. Timeus sa...

Min kollega gick hem idag efter en liten "sejour" på toaletten (som hördes ut till mitt kontor). Alla på mitt jobb mådde lite dåligt resten av dagen. What is up med att man blir så hypokondrisk av just magsjuka? OCH jag hoppas VERKLIGEN att ni klarar er! (Kul att Miriam och jag tycker så lika!)

Miriam sa...

För en gångs skull Fredde.