tisdag 10 januari 2012

Trööött!

Vi fick en bra julklapp. Ticnet presentbiljett. Superbra present med potential!

På lördag hade jag tänkt att gå på hockey på Hovet och igår försökte jag köpa biljetterna på nätet. Hittade fyra fina platser och valde betalningsalternativ och hur jag ville hämta dom. Det visade sig att det alternativ jag valde först, där kunde man inte betala med presentkort. Klantigt tänkte jag. Så då ville jag byta betalningsalternativ och var jag skulle hämta biljetterna. Då valde jag att trycka bakåt. Det får man inte på Ticnet. Man måste avbryta alltihop! Sedan får man vänta någon minut på att platserna man för en liten stund halvbokat släpps igen!

Jag avbröt alltihop igår när jag förstod varför sidan betedde sig märkligt.

För att göra historien kort så gick det inte att betala med prentbiljetten om man inte valde att hämta biljetten hos ett Ticnetombud. Inga problem tänkte jag! Men som betalningsalternativ kunde man inte betala med presentbiljetten. Då blev jag konfys och tänkte att jag ringer eländesbolaget med den sämsta hemsidan (det har jag tyckt i många år!). Dom hade så klart stängt och det kan jag inte säga så mycket om. Ringde istället idag under deras öppettider och väntade tålmodigt i kö i 10 minuter utan sura miner och fick prata med en trevlig tjej på andra sidan.

Förklarade vilken match jag ville se och var. Hur många biljetter och att jag hade en presentbiljett och förstod det som att jag inte kunde betala med den på nätet. Det var korrekt uppfattat av mig. Det kan man inte. Dessutom sade hon att om du vill gå på just det lagets match så måste du betala direkt, man kan inte förboka och betala senare. Men jag kunde göra det via telefonen med henne. Så jag tänkte att jag kör på den linjen. Lätt som en plätt liksom. Tills hon började krångla till det. Jag skulle skicka presentbiljetten till Ticnet tillsammans med en lapp där jag spec:ade bokningsnummer och mitt kontonummer hos Ticnet (jag tror att det var det kontonumret hon ville ha). Alternativet till att skicka snigelpost till företaget från stenåldern var att besöka ett Ticnetombud, men inte vilket som helst om jag förstod det rätt, för att köpa biljetten där. Utan möjlighet att kunna förboka. Man måste boka och betala vid samma tillfälle.

Men hallå? Är det inte lite stenålder bakom den affärsidén? Varför sälja presentkort om man inte kan använda dom som betalning på nätet? Modernt med presentkort med helt omodern betallösning.

Inte nog med att det där är bökigt med presentbiljetter och krångliga hemsidor. För något år sedan skulle jag ge bort musikalbiljetter i julklapp. Musikalen skulle inte utspela sig i Stockholm och inte i närheten av Stockholm. Jag skulle inte till den stad där musikalen skulle spelas förrän långt senare. Jag kunde inte betala biljetterna på nätet och få dem som e-biljetter. Utan de skulle betalas och hämtas ut på det lokala Folkets Hus. Prata om att göra saker omständiga. TUR att jag kände människor som kunde hjälpa till.

Jag tycker att Ticnet är mycket märkligt. Dels fungerar deras hemsida/butik si så där. Att man inte kan backa känns som ett plattfall. Den fungerar halvknackigt i Mozilla, Explorer verkar vara det man ska använda för att det ska fungera bra. Sen det här med betalning och e-biljetter och flexibilitet som man ändå blivit van så här under 2000-talet är olika från gång till gång och befinner du dig inte i en storstad så kan det hända att Ticnetombudet lyser med sin frånvaro, vilket kan försämra chanserna att få tag i en biljett avsevärt.

Min tolkning är att evenemangskaparna köper en tjänst från Ticnet, där Ticnet blir mer eller mindre en portal med massor av evenemang. Jag tycker att portalen är lite knackig och gammaldags. Evenemangsskaparna borde alltid bli erbjudna en lösning där e-biljett är obligatoriskt. Det kan inte vara svårt att fixa idag, tycker jag. Säljer man presentkort måste man ha en betallösning på hemsidan som gör att man kan betala med presentkortet. Annars tycker jag att idén faller lite platt faktiskt. Men det kan ju vara en sådan sak som man tjänar pengar på. Det blir så krångligt för människor att handla att de tillslut glömmer bort att använda sina presentkort och helt plötsligt har Ticnet gått plus på lättförtjänta pengar.

Nu hoppas jag att tickster.se kommer igång snart och tar över världen. Deras tjänst har jag använt ett par gånger och hejba' så smidigt! Nej, jag är inte betald eller mutad på något sätt för att säga det. Jag vet inte vilka dom är eller vad dom gör på sin fritid. Men jag vet att deras lösning har varit väldigt bra so far!

Kanske ska kolla om Ticnet har någon tjänst ledig också, som jag kan söka och försöka påverka dom till en bättre lösning av biljettproblematiken jag upplever!



P.S. Ironiskt nog fick jag precis svara på en webenkät på Ticnets websida. Det var roligt!

Inga kommentarer: