lördag 30 april 2011

Nattbussarna

Igår var jag på galej (fredagspub efter jobbet) med några arbetskamrater och åker tuben hem, mot Gullmarsplan när vi beslutar att fredagspuben får vara överstökad för den här gången. Kollar snabbt på telefonen om mitt tåg kommer in till Gullmarsplan i anslutning till att bussen ska gå, eller om jag får ta en taxi. Alternativet att gå finns liksom inte.

Till min stora glädje och inre stress inser jag att om mitt tåg går som det ska då kommer jag att tajma bussen perfekt. 01.20. Inser också att tågföraren kör lite hackigt sista sträckan innan han tillslut stannar. Jag kutar upp till bussen, för det är verkligen på håret att jag ska hinna med den.

Kommer fram till hållplatsen ganska precis exakt efter att chauffören precis stängt dörren och han svänger ut ur fickan och kör iväg. Han är liksom i rörelsen att svänga på ratten så att bussen ska svänga ur fickan. Det är jag och en tjej till som vinkar med våra röda SL-plastfickor och tämligen tydligt visar att vi vill med. Chauffören ser oss, men vägrar att stanna. På skylten där tidnedräkningen för när bussarna lämnar hållplatsen står det Nu. Men det står ju Nu i en minut. Hur ska man tolka det där? Ska bussen åka när det står Nu, eller vänta tills Nu också är överstökat? Svårtolkat och alla chaufförer verkar tolka det där lite olika.

Och inte för att påstå att jag tillhör ett mer utsatt kön och därför borde vara extra försiktig när jag är ute själv om nätterna, men det känns lite otrevligt att vara på Gullmarsplan mitt i natten tycker jag. Jag är inte rädd, men aktsam. Kan inte busschauffören också tänka att han kanske hade kunnat plocka upp oss två tjejer som missade bussen på mållinjen när nästa går om en halvtimme. 01.50.

Det blev taxi för 105 kr. Precis när taxin stannar utanför porten seglar bussen förbi. Då fick den snälla taxichauffören höra ett och annat. Som tur var höll han bara med!

7 kommentarer:

Marcus sa...

Ja, det är dåligt, riktigt dåligt. Jag tycker annars att nattbussarna brukar vara bra på att vänta lite extra länge innan de åker iväg än vad de är under dagtid.

S sa...

Marcus: Ja, jättedåligt. Jag håller också med om att nattbussarna oftast väntar liiite längre än dagbussarna. Men icket denna sura busschaufför!

Marcus sa...

"...men har han inget glatt humör, så är han ingen busschaufför. en busschaufför..."

F. Timeus sa...

Håller med Marcus. Som vanligt.

S sa...

Marcus: Hihi!

timeus: Mmm, man gör ju som ofta det.

Ponder sa...

Gah, så där gör dom här med! På dagen, när bussarna går var 10e minut, kan jag förstå det, men på natten?! Blä! skicka taxikvittot till SL?

S sa...

Ponder: Jag tror nästan att jag ska göra det. Skicka in kvittot!

I alla fall ska jag höra av mig till dom och höra vad Nu egentligen betyder.