söndag 13 juni 2010

Dagens middagstips

En bra början om man har kycklingfiléer. När man väl har hittat dom kan man gärna torka av dom lite. Sen letar man fram chilipeppar, paprikapulver och vitlökspulver. Så strör man på det efter behag. Idag blev det alldeles för mycket paprika -huvva! Gärna salt också, men det kan man även ta när allt är klart och kycklingen ligger på tallriken.

När man lyckats med det svåra konststycket tar man och stoppar filéerna i en varm stekpanna med varm olja. Fräs på i halvlugnt tempo i 5 minuter, eller nåt sånt. På vardera sida. Finns säkerligen en speciell temperatur som är till fördel för saftiga kycklingfiléer, men jag känner inte till den.

Sen kan man ju ta vad man vill till det. Ris, potatisklyftor, bulgur, sallad. Kanske en sås? Jag är ingen sås-person, men sås är ju ändå bra.

Det kan inte bli enklare och det är jättegott enligt mig och maken!

4 kommentarer:

F. Timeus sa...

70 grader om det är bröstfilé och 80 om det är lårfilé. Om du ville veta alltså.

S sa...

Fredrik: Ojdå, där ser man. Nu ska jag bara komma ihåg det också. Eller i alla fall komma ihåg att det står här!

Tack för infon.

F. Timeus sa...

It's on the house. Källa till min kunskap är vår kokbok. Det finns säkert i din kokbok också om du kollar. Eller så kollar du här igen.
Smaklig spis!

S sa...

Fredrik: Jag kollar mest på nätet numera. Men jag ska komma ihåg det här med kokbok!