onsdag 2 juni 2010

Reflektioner

Jag är inne i en reflekterande fas där jag funderar en del över vissa delar av mitt liv. Varför gör jag si eller så så, varför reagerar jag på det? Vad har jag emot den människan egentligen, det är nog mig det är fel på och så vidare.

Det är ju ett steg på vägen att jag reflekterar ändå, kan jag tycka. Nu låter det här mer bajsnödigt än vad det är i verkligheten. För jag sitter verkligen inte och funderar på detta varje minut. Men saker slår mig oftare.

Hur som. Jag har ju jobbat som en galning senaste tiden och älskat det. Det är jätteroligt på mitt jobb! (Eller var, för nu är det inte samma tempo och det börjar kännas segare.) Samtidigt har jag funderat över varför det känns som att alla utom jag har så mycket tid utöver jobbet? Man hinner hem, träna, äta, titta på TV, gå ut, se på film, ja diverse saker. Jag har bara hunnit hem, ätit och somnat. I princip. Först och främst förstår jag ju att jag kanske har jobbat mer än medelsvensson. Kanske. Jag är tveksam. Periodvis absolut. Men inte konstant. Det finns ju också de som jobbar mer än mig. Men ekvationen går ju ihop om man säger att jag jobbat mer än många andra och de "många andra" hinner med fler saker efter jobbet än vad jag hinner, av den anledningen.

Men. Då betyder det att jag har ett ovanligt jobb då? Eller? Eller har jag en ovanlig inställning till jobbet? Eller har jag kanske valt en bransch där det är ett högt tempo? Så kanske det är!? IT är ju intensivt. Hela dagarna gör vi saker och springer runt och slänger oss med databastermer till höger och vänster och sätter patchar och senaste service packs på diverse involverade servrar. Det kanske är vilket tempo man håller på jobbet som också påverkar hur man hinner med saker efter jobbet!? Då kanske det i och för sig handlar mer om att orka efter jobbet?

Eller är det mig det är fel på kanske? Eller nu vet jag! Det är nog fel på alla som väljer att jobba med IT. Eller? Men det är ju också väldigt, väldigt roligt!

Med andra ord kom jag inte fram till någonting. Sorry för att jag tog din tid.

Inga kommentarer: