fredag 3 december 2010

Wikileaks och Ines Uusmann

Jag har aldrig gått in på deras sida, jag har bara hört all publicerad information i andrahand, via media. Det är häpnadsväckande nyheter som kommer ut. Jag tycker att det är lite otäckt, samtidigt som jag är lite tacksam över att få ta del av saker jag aldrig hade fått ta del av annars. Jag skulle vilja kalla det för skräckblandad förtjusning.

Ett exempel på det är den film som jag tror var något av startskottet för Wikileaks enorma publicitet. I filmen är det amerikansk militär som sitter i en helikopter och skjuter ihjäl två Reuterjournalister, för att de tycker att dessa personer bär på gevär och jag antar att de känner sig hotade..? Det finns ingenting som tyder på att dessa journalister skulle bära på gevär. Det är ju heller inte gevär, utan kameror. Det är inte bara dessa journalister som dör, det är även barn som blir skadade under händelsen. När några andra personer i närheten närmar sig de sårade personerna för att hjälpa till, tycker personerna i helikoptern att det är förstärkning som rusar till och det blir ännu en skottsalva. Samtidigt som dom...skrattar.

Filmen är hemsk. Den är barbarisk. Det känns som om personerna i helikoptern tror att det är ett TV-spel. Problemet är bara att i ett TV-spel skulle skyttarna får minuspoäng på grund av felaktigt riktade skott. I verkligheten var det några helt oskyldiga som fick sätta livet till. Jag kan inte köpa argument som att helikoptersoldaterna kände sig stressade och därför tog ett felaktigt beslut som fick hemska konsekvenser. I filmen kan man höra hur personerna avlossar en skottsalva och det tar ett bra tag tills skotten träffar marken. Dom är således högt upp i luften. Tämligen ohotade.

Tillbaka till Wikileaks. Dom kommer att fortsätta släppa hemligstämplad information som vi vanliga döda kommer att hooa och ooah och flämta åt, allt eftersom de släpps. Men det innebär sannolikt att de personer som tidigare kunnat prata tyst i enrum och inte riskerat att bli avslöjade kommer att kommunicera på andra sätt.

Frågan är om Ines Uusmann får rätt. Internet blir bara en fluga.

Inga kommentarer: