tisdag 29 december 2009

Ibland tänker jag

Det är ganska konstigt att människan blev till, att vi finns. Att vi hamnade på en planet som fungerar. Det är otroligt konstigt att vi håller ihop, kroppsligt. Det är jättemärkligt att vi fungerar tillsammans. Det är superknasigt att vi förstår vad vi ska göra i vissa situationer. Att vi berikats med ett reflexsystem som reagerar av sig själv, mer eller mindre automatiskt. Vi kan hitta på saker genom att använda en hjärna som ingen människa har lyckats förstå sig på fullt ut. Det är helt rubbat att ingen, ingen, är lik någon annan.

Men det är ju så fantastiskt att det funkar!

3 kommentarer:

SpinMeAYarn sa...

Det är faktiskt ett under att allt blev till som det blev. Jorden, djuren, växterna, människorna.
Jag läser lite psykologi och anatomi och fysiologi för att bättre förstå mig på det hela. Jag förlorar dock inte beundran inför det hela ändå...
lizpåIrland

S sa...

barazile: Jag tycker att det är så mäktigt och oförståeligt att jag inte ens kan försöka mig på att förstå. Hur kan jag fungera? Hur kan alla varelser fungera?

Det är så stort och det är så coolt! Jag är bara evigt tacksam att jag får vara med om det!

Viktoria sa...

Fantastiskt!

Jag blir som du, full av förundran och tacksamhet.