lördag 6 mars 2010

Humm...

Läste en artikel på aftonbladet.se. Den handlade om tjej, vars sambo hade haft sex med sin egen syster, alltså incest. Det stod även att syskonen nu skulle åtalas och att de riskerade ett års fängelse.

Då tänkte jag "VA?" Okej, det är helt supersnuskigt att vilja ha sex med sin syster eller bror. Men varför är det olagligt, med fängelse som straff? Om det har med möjligheten att personen i fråga kanske kan få barn med sitt syskon så kan jag förstå det. Men det drabbar ju liksom ingen annan. Förutom i artikeln då, där broderns sambo blev ensamstående med ett barn. Men människor är ju otrogna till höger och vänster och vad jag vet är inte det olagligt. Som jag förstod det i artikeln, var det ingen som tvingat sig på det andra syskonet, utan båda ville. Men det behöver ju inte stämma med verkligheten.

Det är i alla fall enklare idag. Ett års fängelse är ju rena rosendrömmen, mot för 1700-talets straff. Då kunde man bli halshuggen, styckad och få sitt huvud satt på påle! Det borde vara dagens straff för utnyttjande av barn och våldtäkt.

2 kommentarer:

Ponder sa...

Fast även om det finns sätt att skydda sig från att bli gravid så känns det... fel, rent etiskt, gör det inte?
Fast samtidigt så kan jag känna lite som du, att två vuxna människor måste få besluta själva vilka de har ett förhållande med. Så länge de inte skadar någon annan. Och det gör man väl på sätt och vis om man skulle ha ett sexuellt förhållande med sitt syskon...
Svårt, helt klart.

S sa...

Ponder: Jo, det känns fel, rent etiskt. Men samtidigt är dom förhoppningsvis vuxna och förstår konsekvenserna och borde även de förstå det oetiska?!

Det klart att man skadar någon om man skulle ha ett sexuellt förhållande med sitt syskon. Resten av familjen och släkten...osv. För jag antar att båda syskonen är med på det. Men borde personen sättas i ett fängelse för det?

Det är ju en jättekomplicerad fråga, som jag inte tror att bloggen kan lösa. Dessvärre. Även om jag löser väldigt många problem här. Ha ha!