lördag 6 mars 2010

Otroligt konstigt

Jag läste ett inlägg hos Alexandra på hennes blogg "Försök att inte se så snygg ut". Jag förstod inte riktigt problematiken i det inlägget, men jag kanske inte har hela bilden?! Jag vet faktiskt inte.

Jag kan ofta tänka på jämställdhetsdebatten och i samma tanke känna att fokus har blivit snett. Väldigt snett. Man hakar upp sig på konstiga saker, som att en skivbutik använder sig av kvinnlig/manlig artist. Det som inlägget hos Alexandra handlar om.

Frågan är så mycket viktigare än så, men man har börjat bryta ner den i minst sagt larviga bitar. Jag blir bara trött och otroligt anti hela frågan. Mentalt matt.

Men en sak som jag verkligen inte förstår och som är otroligt konstig, utspelar sig i Korpen, där jag spelar innebandy. Jag spelar 6-manna, mixed. Vi måste alltså vara minst två tjejer eller killar på planen. Så långt är allt bra. Men om en tjej gör mål då räknas det som två mål! Varför? Det om något är snett. Men jag vet inte om det måste vara en del av jämställdhetsdebatten för det. För den debatten är viktig och så otroligt mycket större.

4 kommentarer:

Alex sa...

Nej, det är inte en avgörande feministisk fråga, men ändå väldigt intressant inom sitt område. Jag tänker på Annika Norlin (Säkert och Hello Saferide) som kritiserade uppdelningen och som fick gehör av P3 guldgalan som nu prisar Årets artist i stället årets kvinnliga respektive manliga. Jag tycker att det sänder ut bra signaler!

S sa...

A.M.O: Jag har noterat att man beslutade sig för att köra Årets artist istället för årets kvinnliga och manliga.

Jag förstår den grejen och är absolut inte emot den! Det känns bara som att krutet läggs på fel saker ibland... Ibland ska man knappt få vara tjej känns det som. Allt ska vara så könsneutralt, men vi är ju faktiskt kvinnor och män i samhället.

Jag vet inte vad jag försöker få fram här. Men jag tror att vi är ense i ganska mycket.

Världen enligt J. sa...

...som två mål!? Nu ramlade typ öronen av. Jag kan förstå det på ett plan, för att man vill uppmuntra kvinnodominerade lag (dvs alla "behöver" inte bestå av fyra män + två kvinnor) - men det sänder ju ut helt rubbade signaler.

Ett par av mina kollegor vann student SM i innebandy för ganska många år sedan. Det var med ett mixat lag. Deras syn på varför de hade ett så bra lag var att de, till skillnad mot flertalet konkurrenter, byggde laget på passningsspel, där kvinnorna hade lika viktiga funktioner som männen. I de flesta av motståndslagen utfördes merparten av spelet av den manliga halvan av laget, kvinnorna fanns där bara för att de skulle...

S sa...

J: Jag kan inte förstå det alls! Det är ju helt sjukt. Men ändå spelar jag.

Det där med passningsspel är faktiskt riktigt intressant. I mitt lag kan jag känna att vi tjejer få kämpa för att få ta i bollen ibland. Passa gör killarna mest bara inom sitt kön. Jag hoppas att det ska ändras...annars slutar jag nog att spela igen.