måndag 22 mars 2010

Vad hände med självkritiken?

Umeås största hyresvärd skickade mig ett massmejl där de önskade höra min åsikt. De ville bland annat att jag från en lista skulle välja de tre ord som bäst beskriver mitt intryck av dem som hyresvärd. De ord jag hade att välja mellan var dessa:
  • engagerad
  • pålitlig
  • affärsmässig
  • miljömedveten
  • öppen
  • modern
  • prisvärd
  • omtänksam
  • ingen uppfattning
Vad hände med motsatserna till alla superlativ? Förstå vilka positiva rapporter hyresvärden kommer att visa upp i sina statistiska dokument framöver om man ska välja tre av de där orden. Jag valde ingen uppfattning, för det vore rent hyckleri om jag ens försökte att välja någon av dessa. Jag säger inte att hyresvärden är dålig, men det vore fel av mig att välja någon av de listade orden. Om jag fick välja tre ord som bäst beskriver dom som hyresvärdar hade jag nog valt snåla, tröga och onödigt byråkratiska.

Inga kommentarer: