måndag 30 juni 2008

Att åka tåg.

Idag, efter den FRUKTANSVÄRDA arbetsdagen satte jag mig halvdöd och tokhungrig på ett 15 minuter försenat pendeltåg till Årsta.

Självklart måste alla andra på tåget vara fyllda av energi och tycka att livet är toppen. Troligtvis hade deras aldrig varit bättre. Halvvägs hoppas 3+1 tonårstjejer på tåget. Fnittrigare än allt annat. Högljudda och allmänt jobbiga. Tyckte i alla fall jag som var i det närmaste död. De var som bara tonårstjejer kan vara.

En av de tre, försökte få kontakt med tjejen som var själv (gestaltad genom siffran 1). De kände varandra. När de väl fångat varandras uppmärksamhet förklarar den ensamma tjejen att hon lyssnade på musik och var heeelt inne i att skriva ett sms. Dessvärre berättar hon vad hon höll på att skriva:

"Åker i ett sånt där as-gammalt judetåg"

Jag hoppas innerligt att hon inte visste vad hon sade och skrev. Men det blev ett hysteriskt fnittrande inne på tåget. Jag tröstar mig med tanken att de inte hade någon som helt koll på innebörden av vad de tyckte var så roligt...


Inga kommentarer: