onsdag 21 januari 2009

55

Inte vet jag hur det gick till. Men jag köpte glasögon för ett tag sedan. Har varit jättenöjd med bågarna, men inte helt hundra med skärpan. Idag, strax innan tre månaders-garantin går ut, så knallade jag in till den bokade optikertiden och satte mig i stolen. Berättade mitt dilemma och att det börjar bli jobbigt att gå med huvudet lutat bakåt.

Optikern grubblar i problemet och byter skärpa i apparaten och ber mig svara på hans frågor. Så gott jag kan svarar jag, och när optikern är klar säger han:

-Din ögonmuskulatur jobbar på högvarv, precis som hos dom som är kring si så där en 55 år.

Då glömmer jag bort att lyssna en stund och tänker förundrat att på 2,5 månad har mina ögon föråldrats 5 år. Sist sa han 50 år. Sen kom jag tillbaka till verkligheten och då sitter han där och säger, nästan glatt på rösten:

-Du är väldigt ovanlig!

Jaajoo...jag är väl det. 30 år fast samtidigt 55 på mina håll. Jag är nog ovanlig. Kanske ni ska göra mig till ett forskningsprojekt? Försökskanin? Kan man få pengar ur sin livförsäkring eller nåt tror ni? Invaliditetspeng, typ.

Inga kommentarer: