fredag 2 oktober 2009

Det är lite tragiskt, men...

...också lite tragikomiskt.

Innan jag gick på semester i somras kom en av mina kollegor tillbaka från sin semester. Två veckor hade han varit borta. Han kom till jobbet i en märklig hawaii-skjorta och såg inte riktigt ut för att ha återkommit till jobb-moodet (ett engelskt ord...). Efter några dagar kröp det fram att han hade flyttat ifrån sin fru, till en andrahandslägenheten.

Min kollega är en konsult som tjänar pengar. Han har ett eget konsultföretag. Jag blev helt jättepaff. Andrahandslägenhet? Ja, men de kanske skiljdes åt jättesnabbt och jag har förstått att hon har barnen mest. Just andrahandslägenheten kanske inte var jättekonstigt, men lite. Svårt att förklara. Hade vi inte tagit en kaffe samtidigt efter hans semester hade jag inte vetat att han numera är singel. Men jag hade undrat vad som hade hänt efter sommaren!

Efter skilsmässan har han helt tappat stilen. Hawaii-skjortorna byter av varandra, om han inte har en oversize t-shirt eller piké. Förut hade han alltid skjorta och kavaj. Det jag undrar över mest är om hon skötte hans klädval mest varje dag innan de separerade. Eller kanske var det bara så att hon tvättade och såg till att han alltid hade rena kläder.?Kanske är han deprimerad och inte orkar med vardagsliga livet. Jag vet inte? Men det är en markant skillnad.

Inga kommentarer: