måndag 30 augusti 2010

Jag har sagt det förr och jag säger det igen

Jag spelar innebandy. Jag spelar i ett mixedlag, 6-manna.

När jag gör ett mål räknas det som två. När min manliga lagkamrat gör ett mål räknas det som ett. Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att det är helt sjukt. Helt sjukt. Det är år 2010. Snart drar säsongen igång igen och jag fick bara så lov att skicka ett mejl till innebandynissarna idag. Svaret:

Hej S,

Fördelarna med 2 mål för tjejer är uppenbara, killarna passar tjejerna istället för att göra mål. (Även om det i många mixed-lag finns tjejer som är väl så goda spelare som sina manliga lagkamrater)

Dock känns regeln, som du säger, förlegad och omodern. Frågan vidarebefordras härmed till innebandykommittén.

Jag kan förstå, men inte se det uppenbara i fördelen som han skriver. Killarna passar tjejerna istället för att göra mål. Så fungerar det inte i vårt lag i alla fall och inte i andra lag heller. Dessutom skrev han en liten parentes där. Varför en parentes? Det var ju bara sanning. Var de andra fördelarna tog vägen vet jag inte. För han skriver ju tydligt fördelarna, i plural.

Jag förstår verkligen, verkligen, inte grejen och jag hoppas att innebandykommittén verkligen gör något åt det hela.

3 kommentarer:

Viktoria sa...

Förlegat var ordet!

Varför inte bara låta det vara som det är. Klart killarna är bättre men om det är ett mixlag så har ju alla deltagare liksom valt att spela i ett sånt. Med kvinnor och män. Om man bara hade velat spela med män väljer man väl ett herrlag?

Sedan trodde jag att man passade till den person som står bäst till? Oavsett kön liksom?

F. Timeus sa...

När jag var utbytesstudent och hade gympa och vi skulle spela "tag football" var jag lagets "tvåpoängsspelare" eller som man också kan säga - lagets tjej (med mycket ironi i konsonanterna). Alltså, problemet är universellt och om vi kunde översätta ditt mail och skicka det till Obama eller nån idrottsminister vore det toppen. Jag är på din sida.
/2pointFred

S sa...

Viktoria: Man kunde tro att man passade till den som stod bäst till. Men så är det inte alltid serru!

Fredrik: Please make me famous! Vi skickar helt sonika varsitt mail till Mr Obama. Då kanske han förstår allvaret genom grupptrycket?!