lördag 28 augusti 2010

Men oj. Dubbel-oj.

Jag har påbörjat 93 projekt här hemma. Samtidigt. Det är dåligt.

Dessutom blev jag sjukt hungrig mitt i allt och då satte jag mig vid TVn och åt näringsriktig mat. Ackompanjerad av Jamie Oliver och ett projekt han tydligen pysslar/pysslat med i USA. I programmet tar Jamie fram grönsaker och rotfrukter och frågar ett antal barn vad det är för något han håller i handen. (Det är bland annat en stor potatis, för er som inte såg eller sett.) Alla barn, gissningsvis cirka 15 st satt tysta. Ingen visste att det var en potatis. Potatis! Jag som åt potatis två gånger per dag, sju dagar i veckan hela min uppväxt. Om du frågar mig alltså, inte om du frågar min mamma skulle jag tro. Om ett barn i skolålder inte vet vad en potatis är, då har man faktiskt misslyckats som föräldrar, skola och samhälle.

Inte heller fick samma barn äta med kniv och gaffel. Dom fick sked och gaffel i matsalen upp till fjärde klass! Så hemskt.

2 kommentarer:

Omentjej sa...

Ja jag såg det där eländet. Precis som Jamie blev jag så beklämd att jag nästan ville gråta. Särskilt när de frågade om han hade bevis för att barn får ha riktiga bestick i Storbritannien. Suck.
Knasiga amerikaner, jag vet inte vad de gör med sitt samhälle.

S sa...

Omentjej: Precis. Finns det bevis... Då skulle jag, om jag hade varit Jamie, bett någon jag kände gå till första bästa skola och fota och skicka till surtanten. Men det är ju jag det!

Nu har ju jag bott där en sväng och vet att det finns skolor som faktiskt använder kniv och gaffel. Men. Jätte-men. Det är privatskolor som jag sett. Alla har ju inte råd att gå där...