tisdag 5 februari 2008

Baksmällan!

Idag kom den. Som ett brev med posten. Självklart blev jag tvungen att betala norrländsk skit-skatt i ett år. F*ck. Tydligen är bestämmelsen att man måste skatta enligt den tabell som gäller på den ort där man bodde sista november året innan inkomståret. Det betyder med andra ord att jag i Stockholm, måste betala lika mycket skatt under 2008 som jag gjorde i Umeå under 2007. Lyckat.

Men se det gör ju ingenting det. För jag har hittat en väldigt intressant artefakt att betrakta på kontoret. Kontorsstolen! Den är inte att leka med. Vilka möjligheter som denna artefakt kan bjuda på. Jag har aldrig sett på maken till en kontorsstol liknande den jag har på mitt kontor. Första dagen bekantade jag mig med två, låt oss kalla det för spakar, som finns på den högra sidan av stolen. Den ena är till för att höja och sänka stolen. Den är nog standard på en kontorsstol. Den andra spaken är till för att sätta ryggstödet i rätt position. Framåt och bakåt helt enkelt. Det är nog också standard. Även om tillvägagångssättet för att göra dessa inställningar skiljer sig från varandra. Vad är det då som är så intressant med min kontorsstol? JO! Det hänger en pump (!!!) i storleken av en handgranat vid den nedre delen av ryggstödet. Den är svart och därmed kamouflerad mot stolen. Självklart blev jag chockad över att hitta en handgranat på min stol andra dagen på jobbet. Det visade sig dock vara en pump som sagt. Jag har inte helt och hållet klurat ut vad den fyller för funktion, men jag anar att den pumpas upp för att fylla tomrummet mellan min rygg och ryggstödet. En svankpump helt enkelt! Läckert.

Imorron ska jag försöka bli lika imponerad av det "verktyg" jag ska lära mig mer om och som jag ska använda mig av i mitt dagliga arbete här framöver. Dessutom ska jag försöka fastna på kort på huvudkontoret och få mig ett passerkort så att jag slipper vara gisslan varje dag. Dessutom ska jag försöka hinna med att fördjupa mig i Hollandsresan.

På återskrivande!

Inga kommentarer: