tisdag 26 februari 2008

Onanist -Ja, visst!!

Igår va dagen. Jag skyndade mig från jobbet, rusade fram i vårvärmen, hörde ljudet av en klarinett när jag närmade mig pendeltågsstationen i Sundbyberg. Jag skulle till en färgbutik innan den stängde, vid Medborgarplatsen. Den tid det kan tänkas ta att resa till T-centralen från dörren på mitt jobb är kanske ca max 20 minuter. Den sträckan brukar gå i form av ett töcken där jag inte registrerar allt för mycket, mer än att det finns människor runt omkring mig, massor av människor. Denna intryckslösa resa är väldigt mycket ingenting i vanliga fall. Igår va det något helt annat!

Det började med att jag kom ut i blåsten, som var ljummen! Bara där kändes något fel. Men sen, sen eskalerade det med intryck. Jag hann halvspringa någon minut tills jag möttes av klarinettljud, som sagt. När jag närmade mig ljudet visade det sig att det var en av de som gärna sitter på den där bänken och intar drycker som gör att levern blir sämre. Trevligt tänkte jag, att en sådan stackare kan spela klarinett så bra. Dessutom kändes det väldigt vårigt och jag tänkte även tanken: Det våras för a-lagarna. Det här är deras tid. När det blir varmare, då kryper de fram från sina kalla tillhåll. Se bara idag, idag fanns ingen av dem framme!

Efter att ha ägnat dem ungefär 15 sekunders tanketid rusade jag vidare. Men helt plötsligt stannar tiden! I busken, alldeles bredvid mig där jag går är det en medelålders något tillruffsad man som ser ut för att lätta på blåsan, men nä. Det pågår däremot ett frenetiskt underarmsarbete och ingen traditionell kiss-stråle syntes till. Detta lyckas jag tyvärr uppfatta, eftersom jag verkligen är en halvmeter från karln! USCH.

Där kunde man tro att tokigheterna för den där dagen tog slut. Men icket. Jag fick en flåsande karl bakom mig i kön för att kliva in i det anländandet tåget. Eller, flåsande. Han frustade. Sen gurglade det till och ett avgrunds harkel bytte av gurglandet och karln tycker att han ska spotta ut allt sitt slem mot mitt håll. Fräsch. Äcklad kliver jag in i vagnen, tillsammans med fyra andra smått förundrade människor. Denna karl har dagen till ära tagit på sig lite av varje, men endast en skinnhandske. Den satte han på sin högra hand. Den andra accessoaren var en tandborste. Nu kommer det. Incidenten. Han tar en sån gratistidning, som ligger på ett säte i vagnen, antagligen läst av flertalet normala personer, tar tandborsten och torkar av den på ett av uppslagen! Som om den skulle bli jätte mycket fräschare av det?! Han gör det en och två och tre gånger. Sen försöker han lixom smita undan från den aktivitet han just utfört genom att försöka låtsas läsa en sida i tidningen. Väldigt intensivt läser han. Helsidesannonsen från SängJätten eller vad företaget nu kan ha hetat. Han nickade till ett par gånger och fick därför börja om och läsa rubriken flera gånger. Stackars människoöde ändå!

Men det värsta va ändå han som motionerade högerhanden.

Inga kommentarer: