onsdag 13 februari 2008

Vår och Virus

Här är våren! Det ni. Eller, det är i alla fall mer vår här än vad Umeå har, har jag hört ryktesvägen. Idag har min P ätit lunch utomhus, tillsammans med kollegor och...en VARM sol! Själv satt jag inne i personalmatsalen som är lika varm som en igloo. Förresten, jag ångrar mig. Igloosar är väl isolerade av snön och därför inte så kalla? Jag ska börja kalla matsalen för kylskåpet från och med nu. Iofs är jag den enda personen på mitt våningsplan som fryser på det där stället, så jag kan ha fel. Men idag tjuvlyssnade jag på två andra tjejer i matsalen som uttryckte samma känslor kring antalet grader där nere i matsalen.

Dessa två tjejer hade fått en enkät i sin hand. En hus-utvärderings-enkät. I den hade den ena å de starkaste uttryckt sin ilska över kylan i matsalen. Bra, tänkte jag! Mina närmsta kollegor anser mig inte vara en riktig norrlänning eftersom jag fryser. Norrlänningar fryser tydligen inte. Så vitt jag vet kan även norrlänningar frysa och jag gör mitt bästa för att försöka slå hål på alla myter kring oss norrlänningar.

Med våren kommer virus. Detta virus kan uttrycka sig på olika sätt. P's pappa är däckad. Feber. Min kollega H har snörvlat sen jag kan anlände till kontoret. Han hostar åt mitt håll... En annan kollega fick sitt virus på balansnerven. Han va sängliggandes i flera dagar. Igår återuppstod han på arbetsplatsen men kunde dessvärre inte titta till höger. Då blev det tyligen snurrigt. Tur att jag entrade hans vänstra sida idag när jag försökte lära mig saker. Jag har drabbats av ett virus i halsen. Jag hoppas att det inte sprider sig! Echinaforce har idag inhandlats för 156 riksdaler.

Tillbaka till våren. Här är uteserveringarna öppna! Men jag förstår faktiskt inte alls varför. De som väljer att sitta utomhus har mössa, varma jackor, vantar, filtar och infravärme som håller dem varma, samtidigt som de måste se någorlunda trendiga ut. Detta kan nog ställa till det för vissa och därför väljer de att ta av sig mössan... HUR kan man fika när man är invirad i diverse tygstycken? Var är njutningen i kaffet eller vad man nu väljer att förtära? Jag tar för givet att det är varma drycker de häller i sig i alla fall. Jag tänker så här: Varför inte ta en kaffe-on-the-go och sätta sig på en bänk i en tunnelbanestation istället? Det blir billigare och det är varmare, om än inte jätte varmt. Man slipper i alla fall krånglet med att vira in sig i en filt, utanpå jackan! Det blir ju ett enormt projekt bara för att dricka kaffe... Jag kanske ska tillägga att dessa personer som jag iakttagit har suttit på Östermalms uteserveringar, på kvällen. Solen har sedan några timmar gått ner, det finns INGEN sol som värmer. Om jag var en av dom, skulle jag ta min trendiga frisyr (om jag nu hade en) och knalla IN till fiket eller restaurangen och sätta mig där inne. Än så länge är det inte tillräckligt med vår ute, även om solen va lite varm idag!

Nu ska jag ta mig en hutt av Echinaforcen, innan jag intar den vågräta positionen och somnar.

Inga kommentarer: