tisdag 11 januari 2011

Limecheesecake med passionsfrukt

Jag kände mig lite trött på tårta när jag började närma mig mina 32 år, så jag gick omkring och försökte komma på något annat jag kunde göra. Då blev det cheesecake. Grymt nöjd! Den är jätteenkel att göra. Prova!

Limecheesecake med passionsfrukt (10 bitar -beror såklart på om man äter stora eller små bitar)

12 st digestivekex
50 g smör
4 st gelatinblad
2 st ägg
2 dl lätt crème fraiche
400 g lätt färskost, t ex Philadelphia
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 st lime, rivet skal och saft

Garnering
1 st gelatinblad
2 msk strösocker
4 msk vatten
2 st passsionsfrukter


Så här gör du
Krossa kexen fint. Smält smöret och blanda det med kaksmulorna. Tryck ut smulorna i botten på en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ i kylen.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Dela äggen. Blanda äggulor, creme fraiche, ost, socker, vaniljsocker och limeskal till en slät smet. Värm limesaften i en kastrull. Ta upp och låt gelatinbladen smälta i limesaften. Låt svalna något och häll ner i en tunn stråle i ostsmeten under omrörning. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner i smeten. Häll blandningen i formen och släta till ytan. Ställ i kylen minst 1 timme.

Lägg gelatinbladet till garneringen i kallt vatten ca 5 min. Koka upp socker och vatten i en kastrull. Ta upp och låt gelatinbladet smälta i kastrullen. Halvera och skrapa ur passionsfrukterna, ta inte med hinnorna. Blanda ner passionfruktsinkråmet i kastrullen och låt svalna. Häll gelén över tårtan.

Ställ i kylen tills gelén stelnat, minst 1 timme.

Inga kommentarer: