söndag 15 november 2009

SpongeBob in the -80s

Idag fastnade jag vid TVn, när jag inte alls hade tänkt att fastna vid TVn. Det var en dokumentär om Keith Haring. Konstnären. Otroligt konstnärlig och konst som jag anser mig förstå mig på.

Blev sugen att köpa någonting som illustrerats av honom. Självklart inget äkta, för då skulle jag behöva ta banklån, utan en massproducerad variant. När jag satt och klickade mig fram på Easyart hittade jag bilden ovan. Den passerade egentligen bara. Jag stannade inte upp och betraktade den, förrän jag satt och tänkte på SpongeBob SquarePants och undrade varför jag tänkte på den tecknade figuren? Det hör inte till vanligheten, även om jag kan tänka på konstiga saker ibland.

Jag gick tillbaka ett steg och såg denna bild. SpongeBob är ju med! Undra om tanken när de skapade SpongeBob var att hylla Keith? Kanske inte, men någon i USA kan säkert stämma någon annan och få fett med pengar för plagiat. Eller Keiths gubbe kanske inte är lik SpongeBob?

4 kommentarer:

Världen enligt J. sa...

Den dokumentären var sanslöst bra. Både maken och jag kände oss dock väldigt o-kreativa efteråt...

S sa...

J: Ja, som sagt. Jag fastnade! Rejält. Jag ställde mig upp, för att ta tag i livet som väntade utanför TVn, men då blev både jag maken ståendes framför TVn. Haha!

Sofia sa...

Easyart.se var ju en riktigt bra sajt. De har ju verkligen ALLT!

S sa...

Sofia: Ja, dom har en hel del faktiskt! Men hittade du dit först nu? Gick du igenom mitt arkiv? Eller är det inte min Sofia-granne?