måndag 7 april 2008

Dagen då kriget kom till stan.

Idag var jag och min P på söder för att hämta upp hans nyskräddade jacka. Den va lagad, inte beställd och uppsydd efter mått.

Vi klev upp ur tunnelbanegången och jag märkte genast att något inte var som sig bör. Eller, bör? Något var på gång. Det var massor av människor, det låg rök i luften, jag tyckte mig höra en del mansstämmor. Jag insåg att jag hade lyckats hamna mitt i Bajens fantastiska framtåg. Idag var dagen då Allsvenskan hade avspark. Hammarby mötte GIF Sundsvall på hemmaplan, det vill säga Söderstadion. Alla med grön-vita supporterprylar hade traskat ut på Götgatan och promenerade i gemensam tropp till matchen. Vilken glädje, vilken glöd, vilket liv, vilken rök!!

Jag gillar engagemang, det där kan man LÄTT kalla för engagemang. Gemenskap. Galenskap. Fantastiskt! Jag är fortfarande lyrisk över att jag fått vara med om något sådant. Trodde ett tag att det var derby på gång, men icket. Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara på Götgatan en sådan dag.

Det var som att kriget kommit till stan, på riktigt. Postar lite foton här och en film. Filmen kan kräva att man vinklar skärmen...alternativt lägger huvudet på sned. Kan funka även det. Kör upp volymen på max och lyssna på allsången. Engagemang, gemenskap, Stockholm.


(Här skulle den eminienta filmen varit, om inte blogger varit för kasst för att kunna ladda upp den. Eller, rättare sagt bearbeta den. Den har nu bearbetat alla filformat man kan tänka sig och inget fungerar. Jag är ARG. Men, bilderna får duga.)

Inga kommentarer: