torsdag 17 september 2009

Beröm på jobbet

Jag är inte i behov av beröm. Eller, det är väl alla, för att man ska veta om man gör ett bra jobb eller inte. Men jag tillhör inte skaran som söker beröm och mår dåligt om jag inte får det. Jag tror att jag har tillräckligt med koll på mig själv, för att veta om jag gör ett bra jobb eller inte. Men för den skull så är det ju självklart skoj om någon säger att man gör ett bra jobb.

Min arbetsplats är otroligt mansdominerad. Jag har två kvinnliga kollegor, plus min chef. Jag tror, utan vetenskapliga belägg, att män inte ger beröm i samma utsträckning till sina kollegor. Hos oss är det sällan någon som ger beröm till i alla fall. Däremot tycker jag att jag är hyfsat bra på att ge beröm, om det så är för små saker. Typ "Grymt jobbat i helgen NN", även om det egentligen bara var ett rutinjobb. Då kan jag få ett "ha!" tillbaka, ungefär som att jag skämtat. Kanske blir det reaktionen när de inte vet hur de ska reagera?

Hur som haver, när det gäller mig och beröm så kanske jag får en kommentar av positiv karaktär när jag sitter i ett samtal med min chef, en gång i halvåret. Typ "du har gjort ett bra jobb". Jaha och vad betyder det? Jag vill gärna veta vad jag gjort bra i såna fall. Idag, alldeles nyss, fick jag i alla fall positiv feedback från en kille som är koordinator i projektet jag är med. Han skrev: "fan va grym du e" Det kändes bra att höra! Jag tror det är första gången jag har fått positiv feedback som inte känts påklistrad, under min tid på 1 år och 7 månader på bygget. Att chefen säger att jag gör ett bra jobb räknas inte. För det känns som något hon ska säga. Sen vet jag inte riktigt var jag har henne längre. Men det är en annan historia.

2 kommentarer:

Viktoria sa...

Det är av yttersta vikt att få positiv feedback! Överhuvud taget är det väldigt viktigt med konstruktiv feedback som får oss att kliva upp och göra ett bättre jobb.

Jag tror absolut vi i Sverige generellt är för dåliga på att både ge och ta beröm. För visst är det ganska vanligt att vi liksom borstar av oss beröm med ett "ha" eller "äsch". Det kräver träning och medvetenhet att ta och ge beröm på ett bra sätt.

Jag läser just nu en ledarskapsutbildning hos www.ledarskapscentrum.se som heter "Ledarskapets Fem Utmaningar" och där tar vi upp det här med feedback men också en massa andra viktiga och intressanta saker. Kika in på deras hemsida och läs! Superintressant!

S sa...

Viktoria: Ja, det ska jag titta på!