fredag 4 september 2009

Jag hade tänkt mig en annan typ av dag

Det började bra. Hämtade pappas nya bil. Åkte hem och åt en varm macka. Sedan blev det städat i lägenheten. Började sätta mig och skissa på hallen och garderobsinredning.

När jag bestämt mig för att slopa idé nummer 5 och gå in på sexan så ringer det på mobilen. Dolt nummer. Mamma tänkte jag. Nämen det var det inte, så här löpte samtalet:

- S!
- Eh, det här är söderortspolisen, är det du som är S..?
- Ehm. Ja... (Visste inte om jag ville säga ja)
- Äger du en Jetta? (Konstigt att hon inte sa Jettabra bil)
- Ja.
- Har du varit till bilen på ett tag?
- Ehm, nä...
- Okej, ehm...det verkar som att du har haft inbrott och att de stulit stereon. Höger framruta är sönderslagen.
- Ehh?? Okej...men, okej.
- Det var en Jonas som ringde hit. Jag föreslår att du fixar det där snarast, så att ingen gör inbrott igen.
- Jo, men vi har en sån krycka i ratten...hehe. (Vad som var roligt vet jag inte, men jag skrattade till lite)
- Ja, det har ju inte stoppat någon, så jag föreslår att du går och fixar det där.
- Ja, men då ska jag göra det. Tack för att du ringde då!
- Ja, tack själv.

Sen bröt jag ihop. Lyckades få fram en mening till äkta hälften. "Vi har haft inbrott i bilen och rutan är trasig". Sen grät jag och ringde pappa.

Sen ringde jag försäkringsbolaget, eftersom det är dit man ska vända sig och inte till pappa. Han kan inte göra så mycket, 80 mil bort. Försäkringsbolaget var trevliga och jag fick prata med samma person som när jag anmälde cykeln stulen. Hon avslutade med frasen "Krya på er!"

Ja, sen gick vi arga till bilen och undrade varför någon skulle vilja sno en bilstereo av mäket Zap från Teknikmagasinet, värd 495 kr. Men den visade sig vara kvar, på bilgolvet. Snillen.

1800 kr kommer det att kosta och vi får ingenting för det. Det här inbrottet och skadegörelsen är lika meningslös som inbrottet i källaren. Ingen tog något, bara rotade runt och förstörde. Jag undrar fortfarande om polisen troddde att jag hade en bilruta i bagaget som jag kunde sätta dit lite snabbt. Ungefär lika enkelt som att tanka bilen. "...jag föreslår att du går och fixar det där". Jag skulle frågat om hon hade kunnat hjälpa mig, det verkade ju så enkelt.

Garderobsinredningen? Jaa, den har jag inte hunnit ägna en tanke åt ännu.

9 kommentarer:

Omentjej sa...

Nääääe. Fy fasen. Skitstövel.
Hände min d i somras också, bara skadegörelse, de vet inte ens om det är värt att laga. :/ Hoppas du får en bra helg trots allt.

S sa...

Emma: Om dom inte lagar pärlan, då vet jag inte vad! Då får dom så lov att göra det ändå, helt enkelt.

Trist att du blivit utsatt för samma sak... Jag tror på en bra helg!

Miriam sa...

Men usch, fy och blä! Så grymt onödigt! Kram till er!

S sa...

Miriam: Ja, usch. Kram tillbaka. Nu är det inte länge kvar för övrigt!!!

Frk S. sa...

NEEJ! Maximal otur. Ja, jag har alltid sagt att Sthlm är farligt. Hoppas inbrotten slutar nu. Kramen!

S sa...

Frk S: Farligt och farligt. Fullt av idioter i alla fall!

Jag tycker att vi nu utsatts för alla brott i inbrottsväg och därför borde det nu ta stopp!

Viktoria sa...

Jag vill bara ge upp hoppet om mänskligheten då jag läser. Skrutt!

S sa...

Viktoria: Jag med. För länge sen. Tänk om alla ligister skulle lägga sin tid och energi på något vettigt. Då skulle de få en bra dygnsrytm och kanske skulle Sverige få igång exporten till andra länder. Mycket kan hända när man lägger energin på rätt ställen, tänker jag!

Viktoria sa...

S: Exakt! Lustigt för så där tänker jag ofta. Skitmycket energi som bara går till eländesgrejor.