lördag 22 mars 2008

Konst!

I vårt hem är det tomma, kala väggar i vardagsrummet. Om man vill sätta sig in hur färgen ser ut är det bara att tänka solblekt wellpapp, eller kartong. Låter kanske trist, men jag gillar det. Självklart finns det en schysst fondvägg som matchar kartongväggarna.

Problemet, alltså i-landsproblemet, är de tomma ytorna. Vad ska man göra med dem? Ibland är schysst med en tom, kal och intetsägande vägg, men den här gången är det annorlunda. Där kommer vi in på konsten!

Jag kan ingenting om konst. Jag är inte tillräckligt abstrakt i mitt tänkande. Jag kan inte förstå hur en röd prick i olja, med konstiga krumelurer runtom kan kallas för "min kärlek till elefanter". Det går över mitt förstånd. Har haft tankar på fotocanvas. Men jag vet inte. Är sugen på en tavla, målad. Det finns en stor Ikea-tavla i ägorna som jag gärna hittar en plats till. Men min P har länge pratat om en sida på internet, Modern Art Sweden AB. Deras filosofi är att jag, som helt saknar talang, ska kunna köpa konst billigare eftersom de köper konst direkt från konstnärer som ännu inte gjort sig ett namn. Konstnärerna finns främst i Sverige, Danmark och Baltikum.

Igår, då hittade vi vår tavla, Sonja. P skämtade om den, jag tyckte att den va helt rätt! Skapelsen säljs i formatet 100x100 cm. Det är en olja på duk, målad med pensel. Tyvärr osignerad.
Om man surfar in i shopen får man se tavlan hängandes på en vägg med samma färg som våra väggar. Det ser BRA ut!

2 kommentarer:

Marcus sa...

På ett sätt funkar den, på ett sätt inte. Jag kommer nog inte själv att skaffa den, men jag hoppas att den hänger på er vägg när jag kommer och hälsar på.

S sa...

marcus: Jag undrar...varför fungerar den inte?