söndag 23 mars 2008

Ninna-ni-nanna... Dagens middagstips!

Idag gjorde jag mat jag aldrig förut gjort. Den blev god. Jag tar och för receptet vidare. Tyvärr vet jag inte var jag hittat receptet, hade det utskrivet bara, i min tjusiga receptpärm! Jag höll mig inte helt och hållet till receptet heller. Men typ. Det här med att följa recept är inte helt min grej. Men det får gärna utgöra stommen. Annars skulle det inte bli någon mat gjord. Tyvärr.

Skippade vitpepparn eftersom jag inte såg att det stod vitpeppar i receptet. Ugnen hade jag på 175 gr eftersom jag ansåg att det skulle gå fortare. Det gjorde det nog inte, med facit i hand. Jag har dåligt tålamod. Oliver hade jag inga hemma. Fick bli utan. Parmesanen blev från påse.


Kyckling med quinoa

4 portioner

4 kycklingfiléer
1 msk basilika
1 msk oregano
2 msk olivolja
salt och malen vitpeppar

Quinoa:
5 dl kokt quinoa
1 gul lök
1 zucchini
8 st soltorkade tomater i olja
10-15 svarta oliver
100 g färsk parmesan
1 msk olivolja
några kvistar bladpersilja
salt och malen svartpeppar

1. Värm ugnen till 150 grader. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form. Häll på olivolja och krydda med oregano timjan, salt och peppar.

2. Sätt in i mitten av ugnen och stek i 30-35 minuter eller till en inntertemperatur på 70 grader. Skär ett snitt i kycklingen och kontrollera att köttsaften är klar och genomskinlig.

3. Skala och hacka löken fint. Skiva zucchinin och skär den i bitar. Skär de soltorkade tomaterna i småbitar. Hacka bladpersiljan och riv parmesanen.

4. Häll lite olivolja i en stekpanna och stek löken någon minut. Tillsätt zucchinen och stek ytterligare någon minut. Tillsätt den kokta quinonan, soltorkade tomater, lite av oljan från tomaterna och blanda om.

5. Tillsätt bladpersilja och parmesan. Tillsätt oliver och krydda med salt och peppar.

Inga kommentarer: