onsdag 19 mars 2008

Niklas Zennström

Vilken människa! Jag känner honom verkligen inte och jag har läst ytterst lite om honom. Det jag känner till är väl vad många andra känner till. Han har startat Skype och Kazaa. Det säger ju sig självt att det kanske inte är vem som helst man har att göra med när man läser om en sådan person. Satt och ströläste Dagens Industri idag och hittade då en artikel om och med honom. Zennström: "Jag behöver ingen lön". Hur kan man inte fastna för en sådan rubrik när man själv är beroende av att en peng trillar in på kontot varje månad?!

Hur som haver. Till poängen. Jag ville publisera ett roligt citat från artikeln här. Helt genialisk! Så långt bort från min egen världsbild som det bara går att komma. Trots min IT-lön och mitt mantra: Det drabbar ingen fattig!

Håll i hatten, här kommer det:

Ni skrev internethistoria när ni sålde Skype till Ebay för 20 miljarder kronor hösten 2005. Hur känns det att få så mycket pengar på ett bräde?

”Det är klart att det var lite overkligt när vi precis var klara med affären. Det var ett så stort belopp att det inte fanns tillräckligt med pengar på banken när vi skulle genomföra transaktionen".

Lite overkligt...jao. Det kan man ju förstå. Sist jag klev in på ett bankkontor var nog när jag skulle växla in mina mynt och sätta in dem på kontot. Jag avskyr småpengar och lägger dom därför i någon form av behållare. När behållaren är full måste man gå till banken med den. Alternativt hitta en ny behållare. Man får stå och skämmas där i hörnet vid myntautomaten när det låter som att man fått jackpot. Men, kan man inte lära sig att spela poker eller förstår sig på andra former av spel, då får man bege sig till automaten och känna sig grymt stolt över högvinsten. jag blir faktiskt ofta förvånad när jag ser hur mycket pengar jag skrapat ihop genom att avsky mynten. Dessutom, känner jag nu, bidrar jag till att banken har pengar när det är dags för stora transaktioner. Jag gör en god gärning med andra ord. Kanske dags att tömma behållaren snart. Den börjar bli tung!

Inga kommentarer: