onsdag 25 februari 2009

Status Quo

Jag har kämpat för att få rätt om grej på jobbet. Som gör att jag blir ledig vissa dagar emellanåt. Kallas beredskapsledigt. Men var jag än vänder mig är otroligt nog INGEN som vet något om denna fråga. Ingen på min arbetsplats i alla fall. Det spelar liksom ingen roll vem jag visar bevisen för. INGEN vet något. Ingen vill ta något beslut, ingen har riktigt tid att engagera sig i det hela.

För att göra historien kort, så skulle jag (på nåder) få beredskapsledigt den här fredagen. Jag har inte vågat hoppas på något, så jag hade inte blivit besviken om jag inte fått ledigt. Men det känns inte som att chefen ger mig ledigt på grund av arbetstidslagen, utan för att jag jobbat en del utanför den vanliga arbetstiden (eftersom det var så hon lade fram det). A-ja tänkte jag, fortfarande irriterad över hur det kan ta ett halvår att reda ut detta.

Så till grejen. Jag måste självklart höra med mina arbetskamrater om jag kan vara ledig, eftersom vi inte är så jättemånga i vår grupp och en annan av oss är ledig på fredag. Vilket antagligen landar i att jag inte kan vara ledig på fredag.

Åh. Men jag ger inte upp! Och känner du någon som är grymmast på arbetsrätt -please let me know!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Maila problemet så ska jag se om jag kan ta reda på hur det funkar. Vi har nämligen beredskap på jobbet. Både utanför kontorstid på vardagar och på helger.

Generellt så ska man ha rätt till 11 timmars sammanhängande dygnsvila. Detta faller in direkt om du måste rycka ut på din ledighet. Sedan finns det regler för veckovila också men de är jag mindre haj på. Däremot så har vi dem på jobbet som har stenkoll. Jag kan kolla med dem.

Ditt företag kan dock ha förhandlat bort dessa regler via kollektivavtalet men då borde de ha koll på det kan man ju tycka.

S sa...

Viktoria: Det är veckovilan det här handlar om. Jag ska ha ett möte med HR om ett tag. Ingen aning om det är om en vecka eller två.

Har samlat på mig massor av kunskap som jag ska ösa över dom och motbevisa. Jag borde ha rätt till min veckovila, för i mitt kollektivavtal står inget annat. Vad jag kan se.

Om det förhandlas bort ska man dessutom få något som kompensation, det har jag inte heller fått svar på vad det skulle kunna vara.

Jag mailar om HR trilskas!