onsdag 18 mars 2009

Det här med att jobba -del 3

Jag sitter och motbevisar min chefs argument, ett efter ett. Hon påstår att jag ligger i den övre delen av stapeln, medan jag försöker säga att stapeln inte är sanningen.

Jag raddar upp bevis, efter bevis, efter bevis. Jag har räknat och jag har skrivit ner, jag har visat hur uträkningen gått till. Jag säger att alla siffror är från verkligheten och helt rimliga genom att visa alla siffror. 

Jag argumenterar väl till varför jag borde ha en annan lön.

Hon har ett pott. Spelar ingen roll vad jag säger. Nu känns det återigen som att jag borde byta arbetsplats. Det är inte så motiveranade att höja ingångslönen med 2,6 procent. När man gjort en resa som är helt sjuk kompetensmässigt. Dessutom kommer det massor av mer ansvar bara jag sätter min fot på jobbet från och med första veckan i april. 2,6 procent. Irriterande som en kliande fläck på ryggen som man bara inte kan komma åt.

Nä. Nu får det faktiskt vara nog. Det är inte min chefs fel, det är arbetsgivarens. Hur har folk kunnat jobba här, år efter år? Hur mycket stryk kan man ta? Jag är så arg just nu att jag inte vet vad jag ska göra...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Trist att höra! Det är inte utan att jag får igenkännande kalla kårar efter ryggen. Jag har själv varit där allt för många gånger. Har du koll på vad dina kollegor tjänar? Då särskilt de manliga.

S sa...

Viktoria: SUPERTRÅKIGT. Speciellt när jag känner att jobbet har börjat bli roligt..

Jag har ju bara manliga kollegor och jag har ingen aning om vad de tjänar. Konsulter hela bunten.

Ponder sa...

Vilket skit! Jag förstår att du är frustrerad och arg.

Omentjej sa...

Jag förstår dig precis, är i samma situation själv. Förra året fick jag 1/3 av vad jag bett om, men jag hade minsann fått MER än någon annan i min grupp. Jaha, 50 kronor mer i månaden. Tack. Så jättemycket. :( Jag skulle dessutom fått ett extra tillägg på hösten, men det kom chefen på att så fick han inte göra. Nähä. Men lova inte sånt då!!! Faaaan, löneförhandlingar suger.

S sa...

Ponder: Jajjemän! Tur att IT-sektorn inte går under knäna. Kanske finns ett annat jobb att få!

Emma: Jag kunde inte ens be om något. Jag bara fick mina 2,6 procent. Någon förhandling var det inte tal om. Fick mina 2,6 i knät. Irriterande. Okej om jag hade haft dåliga argument, men inte ens det.