tisdag 17 mars 2009

Jag tar risken.

Med risk för att bli lite väl personlig så var jag och lämnade ett gynekologiskt cellprov idag. Varför berättar jag detta? Jo, därför att när jag befann mig där i rummet, nervöst babblande med en barnmorska frågade jag något som jag glömt bort just nu.

Hur som haver så var svaret att endast en tredjedel, ca 34%, av de som kallas till provtagning kommer.

Kom igen! Det är ALLDELES för lågt antal. Det är verkligen världens bästa chans för oss kvinnor att upptäcka eventuella cellförändringar i tid. Det är gratis och tar INTE lång tid. Vi borde alla gå dit. Det är lite av en livförsäkring känner jag.

Jag tycker att alla borde ta chansen. Det är ju helt klart värt det. Så hoppa inte över din provtagningstid! (Även om det tar emot att gå dit, den där stolen känns faktiskt förnedrande tycker jag).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, jag har inte varit sedan jag flyttade för sju år sedan. Huu så dåligt samvete jag får nu :(

Bra gjort av dig att du tog dig dit!

Ponder sa...

Självklart ska man göra det! Jag går tusen gånger hellre dit än till tandläkaren faktiskt.

Undrar förresten om de har någon sorts drive just nu, för jag vet två till (där ibland jag själv) som har fått kallelser. (Alla i olika landsting.)

S sa...

Ponder: Ja, så kanske det är. För jag fick en kallelese för ungefär ett år sedan också, precis samtidigt som vi skulle flytta, vilket gjorde att jag aldrig kom iväg.

Men nu hade jag ju tur som fick en ny!