torsdag 15 maj 2008

Lagom. Normal.

I det här landet är vi så himla lagom. Allt ska vara lagom. Man bör inte göra något som sticker ut. Man bör heller inte se annorlunda ut. Eller snarare -man bör se ut som alla andra. Annars kan det säkert sluta med obehagliga konsekvenser. Det här är ju jätte tråkigt fenomen tycker jag.

Dessvärre har det spritt sig till vädret nu också.

Helgen som var lyste solen varm och klar. Högsommarvärme pratade man om. Det var helt fantastiskt. Vädergubbarna rapporterade om temperaturer högt över det normala. Alla var glada och förstod ingenting. Varma vindar. Shorts. Men tackade och tog emot. Njöt och åt glass.

Så TVÄR-vände det! Det blev ISkallt. Höstigt. Kall och klar luft. Kalla vindar. Varm jacka på. Strumpor. Sol men kallt - som en fantastisk höstdag. Vädergumman sa att det var temperaturer under det normala. Regn. Grått.

Varför måste det alltid vara så lagom. Nu kvittar det kalla vädret ut det varma. Så att det blir normala temperaturer i slutändan. Skulle någon ta fram statistik och räkna fram medeltemperaturen för de senaste två veckorna skulle det se normalt ut för årstiden. Helt lagom alltså. Skittrist.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men nu är det ju en blandning av extrema väderskillnader som blir ett lagom. Det lagom borde ju vara lite bättre än om det hade varit lite mittemellan varje dag. Eller?

S sa...

kickan: du är så klok. men jag vill gärna ha en extremt varmt ofta. jag gillar inte kyla...jag vill inte ha lagom. jag vill ha mer!!!