fredag 8 maj 2009

CSN, finns det nåt värre?

Det finns INGET som jag avskyr så mycket som csn just nu. För ett tag sedan bad de mig att spec:a upp hur mycket jag tjänat varje månad under 2007. Fixade den informationen och skickade in.

Idag damp det ner ett brev. Där står det:

CSN har beslutat att du under 2007 har fått 10 552 kronor för mycket i studiestöd.

Nog är det väl ändå underligt med det där taket på hur mycket man får tjäna under tiden man pluggar? Nu ska jag gräva fram pengar och betala den där summan till sista maj. Jag vet att man kan få dela upp det, men det sura med det är att jag även får betala ränta under hela den perioden. Vilket jag även fått betala på den summa jag ovan nämnde, utan att egentligen vara medveten om den. Jag kan verkligen inte med ord beskriva vad jag känner just nu.

Jag har jobbat, betalat en hiskelig massa skatt, klarat skolan, inte behövt ta ett bidrag någonsin, utöver csn. Jag har betalat en hyra på 4300 under två av mina 3 år i skolan. Jag har jobbat varannan helg och jag har kämpat för att få ihop skola och jobb. TVÅ ÅR efter att jag tjänat dessa pengar kommer csn på att jag ska betala tillbaka. HUR svårt kan det vara att rota fram dom uppgifterna lite tidigare?

Jag är så arg. Jag orkar inte med dom.

Om jag jobbar och pluggar, så är det mitt eget fel om jag inte klarar skolan. Tar jag inte mina poäng så kan de väl strypa mitt csn. Men jag förstår inte varför jag inte får ha parallela inkomster. Jag förstår det inte. Varför "straffas" man om man har ett jobb vid sidan av som betalar mig bra? Ska jag behöva ta ett jobb som betalar sämre i timmen, bara för att inte tjäna för mycket? Eller varför ska jag inte utöka mina chanser till att kanske få ett jobb efter examen, under tiden jag pluggar? Kanske borde jag bara ha jobbat gratis. Nä, jag förstår inte.

Arg. Arg. Riktigt ilsken.

2 kommentarer:

Malin sa...

Ush va trist! Johan fick samma sak men fick ner det till dryga tusenlappen vilket inte känns så farligt. Men 10 000!!! USH för CSN

S sa...

Malin: Hur gjorde han för att få ner det?