tisdag 26 maj 2009

Nä, nu!!

Jag läste ett inlägg på nätet som handlade om att det saknas tjejer i IT-branschen. Det gör det, det kan jag vara levande vittne för. En man hade lämnat en kommentar till inlägget och jag kommenterade honom. Så här har konversationen sett ut:

Mannen frågar: Varför finns det så få skickliga kvinnliga programmerare. Det jobbet borde ju vara könsneutralt. Kanske t.o.m. en fördel för damerna. Det kräver intelligens och förmågan att sitta stilla inomhus och ha flera bollar i luften. Arbetet kan utföras nästan varsomhelst, även i hemmet. ---- Varför var det ingen kvinna som introducerade Google eller Microsoft eller något i den stilen? Varför???

Jag svarar: Som svar på Nisses fråga så säger jag att vi tjejer har gått vidare från programmering innan vi kan stoppas i facket skickliga programmerare. De flesta av oss verkar vilja jobba med "mjukare" frågor och avancera snabbare. Vi vill inte sitta hemma och programmera för oss själva och vi vill heller inte sitta i den generaliserade källarvrån. Vi är inte nöjda och vill kanske gå vidare snabbare? Vi bryr oss kanske inte i samma utsträckning om operativsystemet är unix eller windows. Vi har inte tid att fastna i diskussionen om vilket som är bäst. Vi accepterar dem båda för sina egna fördelar och arbetar utifrån dess förutsättningar.

Vet inte om jag trampade mannen på tån, men han har nu svarat:

Sandra ! --- Citat: "Vi är inte nöjda och vill kanske gå vidare snabbare?" --- Det snabbaste sättet att gå vidare för damer är att gifta sig med någon som redan "gått vidare". Ja... det är klart, helst innan denne "gått vidare" på ett mer påtaglig sätt. --- Vissa damer har goda förutsättningar att lyckas i den karriären och utövar den med framgång. De andra får nog tänka sig att kvalificera sig "i källaren" tillsammans med männen.


Men alltså! Jag är så ARG just nu att jag inte vet vad jag ska skriva till karln. Han är ju inte riktigt riktig.

2 kommentarer:

Viktoria sa...

Hehe sicken pärla den mannen verkar vara :D

Kör på du S!

S sa...

Viktoria: Ja, en riktig skitkarl. Vi har fortsatt diskussionen i sakta mak, men han verkar inte vettig och det verkar som att jag bara slösar bort min energi på en idiot.