söndag 12 april 2009

Chockerande fakta

Idag när jag satt och mådde som bäst i solen på stortorget i Gamla stan, som jag för övrigt alltid har trott varit detsamma som mynttorget, så nås jag av förfärliga nyheter. Bästa T skickar ett sms som lyder:

[...] Förresten är det fisk i icas solhavre. D vitaminen. Superäckligt.


T är inte den som är känd för att äta precis allt (faktiskt är hon nog den kinkigaste på jorden vilket jag kan säga med gott samvete, för hon är medveten om det själv), men jag måste faktiskt hålla med om att det där lät inge vidare. Dessutom så finns det ingen mjölkfri dryck som är bättre än just solhavre. Så vad gör vi nu?

5 kommentarer:

Viktoria sa...

Det låter faktiskt lite småäckligt. I alla fall i kombination med varandra. Förstår henne.

Ponder sa...

Det där är svårt (om man är vegetarian), men jag vet ju varför D-vitaminet finns där. Annars tar man ju bort en stor del av kalkens effekt, och just benskörhet är ju en risk om man inte äter mjölkprodukter, oavsett anledningen.

Sen är det väl så att Solhavre är gjord för dom som inte tål mjölk snarare än dom som väljer bort den självmant.

Nu finns det ju icke-animaliska D-vitaminer, men jag antar att Solhavren skulle bli våldsamt mycket dyrare om den användes.

Är man inte vegetarian förstår jag nog inte varför det är så äckligt med D-vitamin _utvunnen_ från fisk faktiskt? Jag menar, någonstans måste den ju komma ifrån. Eller? :)

(Hu, vad rörigt det blev, men jag är lite trötter känner jag. Tror nog du förstår vad jag menar? Om inte är det bara att fråga!)

S sa...

Ponder: Jag förstår! Men det låter äckligt. Lite som den där fettblandningen. Jag kommer fortsätta att dricka solhavre.

Svindyr är den ju faktiskt redan, om man jämför med vanlig mjölk så icke-animalisk d-vitamin kan jag strunta i!

tea sa...

ja... vad gör vi??!
skandal rent ut sagt.

Ponder sa...

Ja, alltså, överlag så är ju alla ersättningsprodukter ganska äckliga, om man börjar rota i innehållsförteckningarna. Därför låter jag bli och lever lyckligt ovetande, typ. Skit dåligt ursäkt, jag vet, men jag orkar inte tänka på ALLT. Det räcker med ekologiskt, klimatsmart och allergivänligt.

Apropå dyrt - har du sett vad rismjölken kostar?! (Den enda mjölkersättningen som funkar i te/kaffe tycker jag) 20 jävla spänn för en liter...