måndag 20 april 2009

Uppmanad

En uppmaning från Världen enligt J. Lång som sjutton, men vaddå. Det är inga problem för mig att ordbajsa precis.

1 - Hur länge har du bloggat?

Sedan januari 2008. Varför vet jag faktiskt inte. Försökte börja tidigare, men då blev det bara ett inlägg. Prestationsångesten kanske försvann??

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?

Det fanns i alla fall inget negativt med det hela. Jag läste några få, på måfå.

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Inte en blekaste aning.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Jag har inget emot dom. Ibland får jag känslan av att jag var gladare och mer ironisk då. På ett positivt sätt. Jag har alltid varit ironisk, men det har försvunnit. Antar att jag är melankolisk numera.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Vaddå? Finns det såna som håller reda på hur många bloggar de återvänder till? Jag har tappat räkningen.

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Har några få ämnesbloggar. Jag skulle kanske säga 90/10 eller 80/20.

7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

"Försök att inte se så snygg ut"

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Jag hoppar över den här frågan.

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Mina närmaste vet nog inte ens om den. Men de skulle säkert läsa.

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Det hoppas och tror jag.

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Hmmm. Ibland är jag lite för personlig när det kommer till jobbet. Jag försöker att inte skriva om enskilda personer på mitt jobb, men det är svårt. Jag vill inte att de ska hitta min blogg och känna igen sig i det jag skriver om dem. Då måste jag ju genast emigrera från stan.

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Vad min arbetsplats heter. Jag visar inte bilder på mig själv och jag försöker undvika att exponera mitt eget namn.

Jag skriver heller inte om allt för personliga saker.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Ingen alls. Jag skriver nog mest för mig själv. Om någon annan uppskattar mitt svammel är det ju bara en bonus. Jag blir sjävklart glad om någon uppmärksammar vad jag skrivit och lämar ett avtryck i min blogg genom kommentarer. Men jag hade nog fortsatt blogga även om jag inte hade någon som läste.

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Jo. Fast inte på djupet.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Nej. Aldrig.

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Beror på vad de skriver om. Eller hur de väljer att skriva om det de vill skriva om.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?

Nä.

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Nä. Jag brukar stå för det jag säger och skriver.

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Va? Jag har inte hittat några. Kanske att det tar lite av tid man skulle kunna använt till annat. Men vad skulle det vara?

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år?

Det ligger mer på ja-sidan än nej-sidan att jag bloggar även då.

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Nämen nä. Skriv på om ni vill. Det är alltid kul för mig att läsa i alla fall!!

2 kommentarer:

Världen enligt J. sa...

Jadu, den dagen mina kollegor hittar min blogg - då är det dags att emigrera. Typ till Bombay. Detta trots att jag försöker undvika att skriva om dem...

S sa...

J: Jamen då kanske vi blir grannar där då!